+45 30 290 890 karina@familienitale.dk

Tålmodighedens rejse: Børn med diagnoser og stresshåndtering over tid

Introduktion til emnet

Når børn med diagnoser som autisme eller ADHD udsættes for stress, kan det ende i en langvarig og ofte kompleks proces, at hjælpe dem tilbage til stabilitet. Dette blogindlæg udforsker, hvorfor børn i denne gruppe kan have brug for op til 12 måneder til at finde ro, og hvorfor det er nødvendigt at fjerne alle krav i denne periode. Vi vil også se på, hvordan forældre og professionelle kan støtte barnet og selv finde tålmodighed undervejs.

Skal jeg også hjælpe dig og din familie?

Som familievejleder har jeg i mere end 25 år hjulpet familier gennem svære tider og specialiserer mig i autismespektrumforstyrrelse (ASF).

Karina familienitale.dk

Hvordan stress manifesterer sig hos børn med diagnoser

For børn med diagnoser som autisme eller ADHD kan stress ofte udmønte sig på måder, der er anderledes end hos børn uden diagnoser. Deres nervesystem er mere sårbart og har sværere ved at regulere sig selv. Det betyder, at stress kan føre til intens overbelastning, hvilket igen resulterer i en eventuel udadrettet adfærd, grov verbal tale/råb, angst, søvnbesvær eller undgåelsesadfærd. Hvor et barn uden diagnoser måske hurtigt kan tilpasse sig og finde ro, er processen for børn med særlige behov meget mere krævende.

De daglige krav fra skole, sociale situationer og selv fra velmenende aktiviteter i hjemmet kan nemt overstimulere barnet og resultere i en konstant stressreaktion. For børn med autisme eller ADHD bliver stressende situationer ofte sværere at slippe af med, fordi deres hjerner har udfordringer med at afkode og bearbejde de sensoriske og sociale informationer korrekt.

samtaler med børn

Tålmodighed og forståelse fra forældre og professionelle

En af de vigtigste faktorer i håndteringen af stress hos børn med diagnoser er tålmodighed. For forældre og professionelle kan det være udfordrende at se et barn være fanget i en vedvarende stressreaktion, men det er afgørende at forstå, at hurtige løsninger ikke altid findes. Barnet har brug for tid – og ofte meget af det – for at komme tilbage til en mere balanceret tilstand.

Det kan være fristende at forsøge at “fikse” situationen med mere struktur, flere aktiviteter eller terapeutiske programmer, men for børn i en dyb stressreaktion kan selv de bedste intentioner skabe endnu mere pres. Det er her, tålmodighed spiller en central rolle. I stedet for at pålægge barnet flere krav, skal man tage et skridt tilbage og fjerne så mange af de udløsende faktorer som muligt, indtil barnet gradvist genvinder evnen til selvregulering.

Hvad sker der i barnets krop og sind under stress

Når et barn med en diagnose er i en vedvarende stressreaktion, aktiveres kroppens kamp-eller-flugt-system konstant. Dette kan føre til en række fysiske og mentale symptomer, herunder forhøjet hjertefrekvens, søvnproblemer, nedsat koncentrationsevne og ændringer i appetitten. Hos børn med diagnoser kan disse reaktioner blive forværret, fordi deres hjerner allerede er under stress fra de daglige udfordringer, de møder.

Denne vedvarende tilstand af stress kan skade barnets evne til at lære og fungere normalt. For eksempel vil et barn, der oplever langvarig stress, have svært ved at fokusere i skolen, skabe meningsfulde sociale forbindelser eller engagere sig i selv simple dagligdags aktiviteter. Den konstante overaktivering af nervesystemet kan også gøre barnet mere tilbøjeligt til at opleve meltdown eller shutdown-reaktioner, hvor de enten reagerer ekstremt eller lukker helt ned.

Det er derfor ikke ualmindeligt, at det tager flere måneder – eller op til et år – for barnet at genfinde stabiliteten. Denne tid er nødvendig for at nervesystemet kan regulere sig selv og genoprette balancen.

Strategier til støtte uden yderligere krav

I denne fase af langvarig stresshåndtering er det afgørende, at barnet ikke udsættes for yderligere krav eller pres. Det betyder ofte, at forældre og professionelle skal tage et skridt tilbage og tillade barnet at være i en tilstand af minimal stimulering. Her er nogle strategier, som kan støtte barnet i denne tid:

Skab en rolig og forudsigelig hverdag

Gør barnets dagligdag så forudsigelig som muligt ved at minimere pludselige ændringer og aktiviteter, der kan overstimulere. En simpel og struktureret rutine kan hjælpe barnet med at finde ro.

Fokusér på sensorisk ro

Mange børn med autisme eller ADHD er meget følsomme over for sensoriske input. Det kan derfor hjælpe at skabe en rolig atmosfære med dæmpet lys, minimal støj og få visuelle forstyrrelser i hjemmet.

Giv barnet kontrol over sin egen hverdag

Giv barnet mulighed for at sige fra over for aktiviteter, de ikke føler sig i stand til at deltage i. Dette kan være en måde at reducere presset på og lade dem komme sig i deres eget tempo.

Find støtte som forælder

Det kan være svært at være vidne til sit barns kamp mod stress, men det er vigtigt, at du som forælder også søger støtte. Det kan være gennem netværk af andre forældre, der oplever det samme, eller ved at søge hjælp hos professionelle, der kan rådgive dig i, hvordan du bedst støtter dit barn.

Respekter barnets grænser

I stedet for at presse barnet til at deltage i aktiviteter, som de ikke er klar til, er det vigtigt at respektere deres grænser. Hvis barnet siger nej, skal det ses som en måde for dem at beskytte sig selv mod yderligere stress.

Afslutning

Stresshåndtering hos børn med diagnoser kræver en tålmodig og forstående tilgang fra både forældre og professionelle. Når et barn er i en længerevarende stressreaktion, kan det tage måneder – og i nogle tilfælde op til et år – at genfinde en stabil tilstand. Denne tid er afgørende for, at barnets nervesystem kan regulere sig selv, og at barnet kan komme sig over den overvældende stress. Forældre og professionelle bør fokusere på at skabe en rolig, forudsigelig og støttende atmosfære uden yderligere krav for at give barnet den bedste chance for at finde ro.

Læs også mine blogindlæg om skyggebørn og særligt sensitive børn.

Andre blogindlæg som dette