+45 30 290 890 karina@familienitale.dk

Fra barnet bliver født til det er ca. 5 år, gennemgår hjernen sin vigtigste udvikling. Det er her, alle de grundlæggende nervebaner formes. De er basis (fundament) for hvad der skal fyldes på bagefter.

Hjernens lagring fungerer ved, at der ved hver handling skabes en lille sti. Denne sti skal udvides og holdes ved lige. Dette sker ved at barnet mange gange, gør det samme. Herved kommer automatikken ind i billedet. Det er utroligt så mange ting vi alle gør pr. automatik. Denne automatik har vi fået fundamentet til i de tidlige barndomsår, og vi har så bygget mere og mere på. Det samme skal jeres barn lære. Leg med fysiske genstande og andre mennesker er i højere grad med til at sætte skub i hjernens udvikling. Gentagelser fra forældrene er ligeledes med til at disse stier trædes. På et tidspunkt er stierne så nedtrådte, at de bliver der. (Dermed har det indlærte sat sig fast i hjernen).

De fleste børn elsker ipad og telefoner. Som voksen giver det en lille pause i en travl hverdag. At børnene lige kan sidde og bare være stille og vi voksne får ro til at gøre det, vi lige har brug for at få gjort, uden at blive forstyrret.

Men lad os være reelle. Børnene er ikke altid særlig glade for at skulle slippe deres ipad eller telefon igen.

Når man gerne vil skære ned på barnets brug af ipad, er det oplagt at begynde med længden på de sessioner, hvor barnet sidder med sin ipad.

Jeg vil herunder komme med 5 gode råd til hvordan I kan hjælpe jeres barn med at få lagt skærmen væk, når I vil have det.

Gør det simpelt.

Rammerne står I som forældre for. Der skal være enighed mellem jer i forhold til konkrete regler. Altså hvilke regler, gælder hvornår. Husk at tale jer frem til, om der må være ændringer i reglerne, og i givet fald, hvornår.

Det kan være at I aftaler, at når I kommer hjem fra skole/børnehave må jeres barn gerne sidde med ipad/telefon, men den skal lægges væk når I siger det. Her er det en god idé at advisere barnet om den resterende tid. Sig for eksempel: Om 5 minutter skal du lægge din ipad væk.

Eller: om 5 minutter kommer jeg og hjælper dig med at lægge din ipad væk, så vi kan gå en tur, spille, lave mad, lege…

Det er ofte vigtigt, at der kommer et alternativ til det at skulle undvære sin ipad. Især i starten, da mange børn sidder med deres ipad, så de ikke ”keder sig”.

En anden mulighed kan være at man sætter sig ved siden af barnet, spørger lidt ind til det de spiller, så kontakten med barnet er skabt inden de skal lægge deres ipad væk. Herved bliver det en mere glidende overgang for barnet, at skulle af med deres ipad. Husk at tænke over hvad det er, I vil lave med barnet i stedet for. Hvad har I energi til?

En ramme kunne også være, at man ikke må spille mellem 17 og 19. Eller hvad der fungerer for jer som familie. Det er vigtigt, at I på forhånd lægger planer for, hvad barnet ellers kan lave og for hvordan du reagerer, når barnet for 117. gang stiller spørgsmålstegn ved den nye regel.

Børn kopierer voksne.

Børn gør sjældent hvad der bliver sagt de skal gøre. Børn gør hvad de ser, at den voksne gør. Derfor bør de nye regler også gælde jer som forældre. Vent med at tage computeren eller telefonen frem, før barnet er gået i seng. Invester din egen tid. En ipad er ikke babysitter og det kræver noget af dig som voksen. Du skal være parat til at bruge mere tid sammen med dit barn. Husk at nye strategier tager tid. Det tager ca. 2 uger før barnet har vænnet sig til den nye hverdag uden så meget ipadtid.

Forbered de gode alternativer.

Køb malebøger, prik til prik bøger, tusser, skrive- og regneopgaver, lån bøger om dit barns ynglingsemne som I kan læse sammen, inddrag barnet i madlavningen og huslige pligter, spil brætspil, bag en kage, eller tag i skoven, på stranden… Kun fantasien sætter grænser.

 Udsæt gøremålene.

Lad vasketøj være vasketøj, med mindre barnet gerne vil deltage. Men husk at det skal være sjovt for børnene og ikke kun praktisk for jer forældre.

 Vær fleksibel.

Hvis dit barn har en ven med hjem, så lad dem spille i en halv times tid, hvis de gerne vil. Det er også muligt at lære sociale regler via ipadbrug. Dog skal man ikke tro, at det kan hamle op med virkelighedens læring i sociale regler.

 

Hvad barnet går glip af ved brug af ipad:

  • Følelsen af ikke at kunne finde den ene perle som mangler før perlepladen er færdig, eller hvor fingrene ikke vil som barnet vil.
  • Verden ses som 2-dimensionel og flad i stedet for 3-dimensionel.
  • Mindre kontakt med omverden (da man ikke behøver hjælp når noget skal findes, laves, sættes sammen) – Det hele ligger klar på skærmen.
  • En aktiv hverdag. Barnet sidder passivt hen. Kun pegefingeren bevæger sig. Og så er der lige kropsholdningen når man sidder foroverbøjet så meget.
  • Lagring af erfaringer. Når et barn kaster sig på gulvet og sparker så bliver mor sur…. Hvis jeg gør det samme når far er der, trøster han mig. Erfaring lagret, som selvfølgelig skal prøves igen og igen, som jeg har skrevet tidligere i denne blog.
  • Problemløsning. Den ene sko til dukken er her, men hvad gør jeg nu?
  • Logisk tænkning. Den ene sko til dukken er her, mon ikke den anden ligger derovre?
  • At kunne være fokuseret: Nu læses der historie og nu skal jeg høre efter.

 

Mange vil opleve at familien bliver tættere knyttet, når ipad og telefontid reduceres. Mange familier kan nikke genkendende til at ipad og telefoner fylder for meget. Glæd jer over at I får så meget mere tid med jeres børn. Det er kvalitetstiden og det relationelle samvær der skaber de livgivende lykkestunder i hverdagen.

 

Familien i tale 

Karina